Een gesprek kan op veel manieren lopen. Mocht uw klant zich bij u melden met een gesprek dat niet aan zijn kwaliteitseisen voldoet dan adviseren wij onderstaande informatie te verzamelen en in uw ticket te melden. Met deze informatie kunnen wij sneller achterhalen waarom het gesprek niet naar wens verliep.
De volgende informatie is van belang voor het onderzoeken van een gesprek:
- Het A-nummer (het nummer/extensie /UserID van degene die het gesprek opgezet heeft)
- Het B-nummer (het nummer/extensie /UserID van degene die gebeld werd)
- Datum en tijdstip van het gesprek (maximaal 4 dagen geleden)
- De gebruiker(s) in Broadsoft die dit probleem ervoeren
- Wat was het probleem in het gesprek?
- Wat hoorde de klant/andere kant?
- Indien een van beide partijen een melding kreeg, welke melding was dit?
Audio-issues
Hakkelende of wegvallende audio:
In het geval van hakkelende of wegvallende audio moeten de volgende zaken gecontroleerd worden:
- Hoeveel bandbreedte is er?
- Wordt er BLF gebruikt? Zo ja, hoeveel lampjes?
- Hoeveel gelijktijdige gesprekken waren er op het moment dat het mis ging?
- Welke codec wordt er primair gebruikt?
Eenzijdige audio:
- Maakt de klant gebruik van NAT (publiek) of een IPVPN?
- Zitten beide partijen in dezelfde IPVPN? Indien ja, ga naar “A”.
- Indien beide partijen geen gebruik maken van dezelfde IPVPN, hebben wij een RTP-trace nodig. Dit omdat we er dan vanuit kunnen gaan dat het niet om een routeringsprobleem binnen de IPVPN gaat.
A
Heeft de klant een tweede PVC? Indien ja, ga naar “B”.
Hebben beide klanten een dedicated voice lijn of een lijn van een andere partij, dan hebben wij een RTP-trace nodig.
B
Staat in de router van de klant met de tweede PVC het subnet van elke andere klant vermeld als route over de tweede PVC? Dit is nodig omdat RTP op het IP van de eindapparatuur onderhandeld wordt.
Als alle routes in de router van de klant staan en het werkt daarna nog niet, hebben wij een RTP-trace nodig.