Wat zijn de voordelen van 4G bellen?
Met 4G bellen bel je razendsnel over het 4G netwerk. Het grote voordeel van 4G bellen is dat de gesprekskwaliteit superieur is aan 3G of 2G verbindingen, want er kunnen veel meer gegevens worden overgedragen via 4G. Daarnaast kun je blijven internetten als je in gesprek bent.
Met 4G bellen is het “praten alsof je naast elkaar staat”. Bellen via 4G kan oproepen tot tweemaal zo snel verbinden als de huidige methoden. Aangezien de 2G en 3G netwerken nog steeds beschikbaar zijn wanneer er geen 4G signaal is, is de mobiele dekking dus een stuk groter. Wanneer er geen 4G signaal beschikbaar is, schakelt de telefoon terug naar 2G of 3G.
Voor welke toestellen is 4G Bellen geschikt?
Het toestel moet geschikt zijn voor 4G bellen (VoLTE) en moet de juiste software hebben waarin 4G bellen ondersteund wordt door KPN. Toestellen die elders gekocht zijn en/of bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.
Moeten klanten zelf iets doen om gebruik te maken van 4G bellen?
Als de klant aan de voorwaarden voldoet (zie volgende item) en hij heeft een Android toestel, dan wordt 4G bellen automatisch bij de klant geactiveerd. Klanten met een iPhone moeten eenmalig de instellingen wijzigen.
Dit gaat als volgt:
- Installeer de update vanaf iOS 10.3.1
- Ga naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data
- Klik op ‘Schakel 4G in’
- Klik vervolgens op ‘Gesprekken en data’
- Zodra er een vinkje verschijnt, kun je binnen een paar minuten bellen via het 4G Netwerk
Welke voorwaarden zijn verbonden aan 4G bellen?
4G bellen wordt geactiveerd als de klant voldoet aan onderstaande voorwaarden.
- De klant moet een geschikt toestel hebben
- De klant moet beschikken over de juiste software*
- De klant moet een Voice + Data abonnement hebben
- De klant mag geen Vast-Mobiel integratie hebben
- De klant mag geen vast IP-adres hebben
- De klant mag geen gebruikmaken van internationale doorschakeling
* Voor Android: de laatste softwareversie /// Voor iPhone: vanaf versie 10.3.1.
Waar moet tijdens het bestellen van het abonnement in IRMA rekening mee worden gehouden?
Het is belangrijk dat voordat de order in IRMA wordt ingelegd een check bij de klant is gedaan of hij over een juist toestel en de juiste software beschikt. Indien de klant niet beschikt over een juist toestel en software, dan moet bij de order van de klant ‘Blokkeren 4G bellen’ worden aangezet.
Indien bij het mobiele abonnement Vast-Mobiel integratie of een vast IP-adres wordt besteld, dan wordt 4G bellen automatisch geblokkeerd. "Blokkeren 4G bellen" hoeft niet aangevinkt te worden.
Krijgt de klant die op 15 april een actief mobiel abonnement heeft communicatie als 4G bellen is aangezet?
Ja, er wordt een sms gestuurd naar bestaande klanten, bij wie 4G bellen wordt geactiveerd. Daarin staat onderstaande boodschap.
Sms-tekst
Beste klant, goed nieuws! We hebben 4G bellen kosteloos voor u geactiveerd. U kunt daarmee razendsnel en met de hoogste gesprekskwaliteit bellen. Hebt u een Android-toestel dan hoeft u niks te doen. Hebt u een iPhone? Volg dan de instructie op kpn.com/4Gbellen.
Wordt de sms naar alle klanten verstuurd, dus ook klanten met vast-mobiel integratie?
Nee, de klanten met Vast-Mobiel integratie, een vast IP-adres of die op 15 april internationale doorschakeling actief gebruiken, zullen de sms niet ontvangen.
Wat gebeurt er met een klant die op bijvoorbeeld 1 van zijn 5 mobiele abonnementen vast-mobiel integratie heeft?
Als de klant in aanmerking komt voor 4G bellen dan wordt de sms naar de 4 mobiele nummers gestuurd, waarop geen Vast-Mobiel integratie actief is.
Wanneer krijgen klanten met vast-mobiel integratie toegang tot 4G bellen (en Mobiel via wifi)?
Het is de bedoeling dat deze klanten ook toegang krijgen tot 4G bellen en Mobiel via wifi. Wanneer dit gebeurt, is niet bekend.
Zijn er extra kosten verbonden aan 4G bellen?
Nee, er zijn geen extra kosten aan verbonden. 4G bellen wordt betaald uit de belbundel van het mobiele abonnement. Er worden geen 4G datakosten in rekening gebracht.
Schakelt de telefoon automatisch over naar 3G als er geen 4G dekking is?
Als er geen 4G dekking is, dan bellen klanten automatisch via het 3G of 2G netwerk van KPN. Hier hoeven zij niets voor te doen. Zodra er weer 4G dekking beschikbaar is, schakelt de telefoon weer automatisch over naar het 4G netwerk en wordt er weer gebruikgemaakt van 4G bellen.
Is 4G bellen beschikbaar in het buitenland?
Nee, dat is op dit moment nog niet mogelijk.
Kan 4G bellen uitgezet worden?
Indien de klant problemen ervaart met 4G bellen dan is het mogelijk om het uit te zetten. Ga naar Mobiele netwerken via Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken. Hier kan de klant 4G bellen uitzetten. Zie onderstaand screenshot (Samsung Galaxy 8).
4G bellen kan ook worden aan- en uitgezet in de beheerportal via Instellingen. In dat geval wordt 4G bellen volledig verwijderd. De klant moet het dan ook nog uitzetten in zijn toestel. Als de klant dit niet doet, dan kan hij mogelijk niet bellen en/of internetten.
4G bellen kan ook worden aan- en uitgezet via OneBase.
De klant gebruikt 4G bellen en wil gebruikmaken van internationale doorschakeling; wat dan?
Als een klant dit wenst, dan kan internationale doorschakeling aangezet worden in de beheerportal of OneBase (zie screenshot hierboven) via Instellingen. 4G bellen wordt dan eerst volledig verwijderd en daarna wordt de service internationale doorschakeling geactiveerd.
Momenteel wordt de service internationale doorschakeling op alle mobiele aansluitingen toegevoegd. Omdat het conflicteert met 4G bellen, zijn we genoodzaakt om deze service op alle bestaande aansluitingen die in aanmerking komen voor 4G Bellen te verwijderen en deze niet meer toe te voegen op nieuwe aansluitingen.
Indien internationale doorschakeling toch gewenst is, kan het in de beheerportal of OneBase aangevraagd worden via Instellingen.
Werkt 4G bellen in combinatie met Anywhere?
Ja, tenzij de diversion inhibitor actief is en/of gebruik wordt gemaakt van een huntgroep/callcenter. Dan worden onbeantwoorde gesprekken doorgeschakeld naar de KPN voicemail van het mobiele abonnement. Hiervoor zijn twee tijdelijke oplossingen:
- Het activeren van een doorschakeling op het mobiele toestel zelf of via de beheer portal bij geen gehoor, in gesprek en geen bereik.
- Het activeren van "Require Answer Confirmation" in BroadWorks
Het doorschakelen op het mobiele toestel kan met behulp van de volgende codes:
Aanzetten met 4G bellen |
Uitzetten met 4G bellen |
|
Bij geen gehoor |
*61*[tel.nr][groene beltoets] |
#61[groene beltoets] |
Bij geen bereik |
*62*[tel.nr.][groene beltoets] |
#62[groene beltoets] |
Bij in gesprek |
*67*[tel.nr.][groene beltoets] |
#67[groene beltoets] |
Indien deze oplossingen niet naar wens zijn, dan is het advies om "Blokkeren 4G bellen" aan te vinken in de beheer portal of OneBase.
Aan een definitieve oplossing wordt gewerkt.
Werkt 4G bellen in combinatie met Wisselgesprek?
Ja, dit werkt.
Wordt 4G bellen automatisch geactiveerd op mobiele orders die voor 15 april zijn ingelegd en na 15 april actief komen?
Nee, 4G bellen wordt niet geactiveerd. In de beheerportal of OneBase kan 4G bellen alsnog geactiveerd worden.